
595

Patricia R. Stembridge Sprain is Counsel in the CNN Legal Department in Atlanta
and is a vice chair of the TIPS Media, Privacy, and Defamation Law Committee. John P.
Borger and Eric E. Jorstad are partners in the Minneapolis office of Faegre & Benson
LLP. Laura Lee Prather is a partner and Luke Ellis is an associate in the Austin office of
Jackson Walker LLP. Jon Epstein is a shareholder with Hall, Estill, Hardwick, Gable,
Golden and Nelson, P.C. in Oklahoma City. Alison P. Howard is an attorney at Microsoft
in Redmond, Washington. Emily A. Poler is an associate with Schindler Cohen & Hochman
LLP in New York City. Deanna K. Shullman is an associate with Thomas & LoCicero
PL in Tampa. Charles D. Tobin is a partner in the Washington, D.C., office of Holland
& Knight LLP. Thomas J. Williams is a partner in the Fort Worth office of Haynes and
Boone LLP. The authors acknowledge the contributions of Aaron Burnett, a student at the
University of Texas Law School; Merisa Heu-Weller, a student at the University of Wash-
ington School of Law; and Leita Walker, a student at the University of Kansas Law School.

RECENT DEVELOPMENTS IN MEDIA, PRIVACY, AND
DEFAMATION LAW

Patricia R. Stembridge Sprain, John P. Borger, Luke Ellis,
Jon Epstein, Alison P. Howard, Eric E. Jorstad, Emily A. Poler,
Laura Lee Prather, Deanna K. Shullman, Charles D. Tobin, and
Thomas J. Williams

I. Reporter’s Privilege........................................................... 596
II. Defamation...................................................................... 600

A. Prior Restraint and Defamation .................................... 600
B. Plaintiff ’s Status and Determination of Actual Malice....... 601
C. Criminal Defamation ................................................... 602
D. Neutral Reportage Privilege ......................................... 603
E. Substantial Truth......................................................... 603
F. Libel by Implication .................................................... 605
G. Rhetorical Hyperbole .................................................. 606

III. Privacy............................................................................ 608
A. Misappropriation......................................................... 608
B. False Light Invasion of Privacy ..................................... 611
C. Intrusion .................................................................... 613
D. Publication of Private Facts .......................................... 616

IV. Newsgathering ................................................................. 616



596 Tort Trial & Insurance Practice Law Journal, Winter 2006 (41:2)

V. Access to Information ....................................................... 618
A. Access to Court Records and Transcripts ........................ 618
B. Access to Courtroom Proceedings and Deliberations ....... 620
C. Access Under the Freedom of Information Act ............... 621
D. Access to Information Related to September 11, 2001,

Under the Freedom of Information Act ......................... 622
VI. Internet-Related Developments .......................................... 623

A. Choice of Law/Internet Libel ....................................... 623
B. Electronic Communications Privacy Act......................... 624
C. Section 230 Immunity.................................................. 625

VII. Incitement and Related Torts ............................................. 625

A tale of privilege, prison, and politics dominated media law in 2005, when
New York Times reporter Judith Miller was jailed for refusing to divulge the
name of a confidential source. Ms. Miller told the judge, “If journalists
cannot be trusted to guarantee confidentiality, then journalists cannot func-
tion and there cannot be a free press.”1 Speaking from jail, she described
her trip from the courthouse: “They put shackles on my hands and my
feet. They put you in the back of this car. I passed the Capitol and all the
office buildings I used to cover. And I thought, ‘My God, how did it come
to this?’ ”2

As was true last year, reporter’s privilege is, once again, a good starting
place for the 2005 survey. It begins with developments in the law of re-
porter’s privilege and then addresses cases involving a Texas judge with no
discernible sense of humor, edicts by high-ranking government officials
banning the dissemination of information to specific journalists, and access
to tapes and transcripts of radio communications involving the New York
City Fire Department on September 11, 2001.

I. REPORTER’S PRIVILEGE

The case involving Judith Miller began when a federal grand jury subpoe-
naed two reporters—Ms. Miller and Time magazine’s Matthew Cooper—
as well as Time magazine for testimony and documents about a government
leak of a CIA operative’s identity. The government asked the reporters to
disclose the identity of confidential sources. They refused. The trial court
found the reporters in contempt and they appealed, arguing that the iden-
tity of confidential sources was privileged under the First Amendment to
the U.S. Constitution and federal common law.3

1. See Adam Liptak, Reporter Jailed After Refusing to Name Source, N.Y. Times, July 7, 2005,
at A1.

2. Id.
3. In re Grand Jury Subpoena, 397 F.3d 964, 968 (D.C. Cir. 2005), cert. denied, 125 S. Ct.

2977 (2005).



597Recent Developments in Media, Privacy, and Defamation Law

The D.C. Circuit rejected the reporters’ arguments and concluded that
there were “no material factual distinctions” between the facts of the case
and those of Branzburg v. Hayes:4

Unquestionably, the Supreme Court decided in Branzburg that there is no
First Amendment privilege protecting journalists from appearing before a
grand jury . . . regardless of any confidence promised by the reporter to any
source. The Highest Court has spoken and never revisited the question. With-
out doubt, that is the end of the matter.5

Of special note is the court’s discussion of the argument based on Justice
Powell’s separate concurrence in Branzburg,6 which called for a case-by-
case analysis of reporter’s privilege claims. The court observed that

whatever Justice Powell specifically intended, he joined the majority. Not only
did he join the majority in name, but because of his joinder with the rest of a
majority, the court reached a result that rejected First Amendment privilege
not to testify before the grand jury for reporters situated precisely like those
in the present case.7

The D.C. Circuit likewise rejected the reporters’ contention of protec-
tion under a federal common law privilege.8 The members of the panel,
however, were unable to agree on the basis for the holding under the com-
mon law.9 Judge Sentelle, who wrote the opinion of the court, also wrote
separately that “reporters refusing to testify before grand juries as to their
‘confidential sources’ enjoy no common law privilege beyond the protec-
tion against harassing grand juries conducting groundless investigations
that is available to all citizens.”10 Judge Henderson urged the panel not to
address the common law privilege issue since it was clear that the govern-
ment had made a sufficient showing to overcome any privilege.11

Finally, Judge Tatel wrote a dynamic separate opinion, concurring only
in the judgment. He joined in “the court’s rejection of appellants’ First
Amendment argument” under the facts of the case, although he was “un-
certain that Branzburg offers ‘no support’ for a constitutional reporter
privilege in the grand jury context.”12 Judge Tatel, however, concluded that
there is a common law reporter’s privilege, and he believed it appropriate
for the court to reach that issue.13 He wrote that under the common law,

4. 408 U.S. 665 (1972).
5. In re Grand Jury Subpoena, 397 F.3d at 970.
6. Justice Powell provided the necessary fifth vote in Branzburg but wrote separately to

express his view that the existence of a reporter’s privilege rooted in the First Amendment
required a case-by-case analysis.

7. In re Grand Jury Subpoena, 397 F.3d at 972.
8. Id. at 972–73.
9. Id. at 976–1004.

10. Id. at 976.
11. Id. at 981–82.
12. Id. at 987 (quoting id. at 970–71).
13. Id. at 989–90.



598 Tort Trial & Insurance Practice Law Journal, Winter 2006 (41:2)

in cases where the subpoena seeks the source of a government leak, “the
court must weigh the public interest in compelling disclosure, measured
by the harm the leak caused, against the public interest in newsgathering,
measured by the leak’s information value.”14 In this specific case, Judge
Tatel concluded that the value of the leak in this context did not outweigh
the harm caused by disclosing an agent’s identity.15

Subsequently, the reporters sought review in the U.S. Supreme Court,
which denied their petition for certiorari.16 Time elected to disclose the
documents, and Cooper testified after his source—Deputy Chief of Staff
Karl Rove—directly released him from his pledge of confidentiality. Miller
declined to reveal the identity of her source and spent eighty-five days in
jail for contempt.17 She later agreed to testify before the grand jury inves-
tigating this leak after securing what she believed was a satisfactory waiver
from her source whom she identified as Lewis Libby, Chief of Staff to Vice
President Cheney.18

In another case involving the government’s quest for the identity of news
sources, a federal district court in New York took a very different view of
Branzburg and the scope of the common law privilege for newsgathering.
The U.S. Attorney General subpoenaed (from a third-party telephone
company) the telephone records of Miller and another New York Times
reporter “relating to time periods of twenty-three and eighteen days, re-
spectively, during the months following September 11, 2001.”19 The gov-
ernment sought the records “as a part of an investigation to uncover the
identity of one or more government employees who purportedly ‘leaked’
information . . . relating to the government’s plans to block the assets and
search the offices of two Islamic charity organizations in the fall of 2001.”20

In response, the Times sought a declaratory judgment that these records
were “protected against compelled disclosure by the First Amendment to
the U.S. Constitution, federal common law and the guidelines of the U.S.
Department of Justice. . . .”21 The district court concluded that the phone
records were protected from disclosure under the First Amendment and
the common law and, therefore, granted the Times’s motion for summary
judgment in part.22 The court held that “the Second Circuit, based on

14. Id. at 998.
15. Id. at 1002–03.
16. In re Grand Jury Subpoena, 125 S. Ct. 2977 (2005).
17. Liptak, supra note 1, at A1.
18. Id.
19. N.Y. Times v. Gonzales, 382 F. Supp. 2d 457, 464 (S.D.N.Y. Mar. 2, 2005).
20. Id.
21. Id.
22. Id. at 512. The district court, however, denied the portion of the Times’s motion for

summary judgment based on the Department of Justice’s guidelines for “the issuance of sub-
poenas to members of the media . . . and the issuance of subpoenas for telephone records of



599Recent Developments in Media, Privacy, and Defamation Law

Branzburg has recognized a qualified First Amendment privilege, applicable
in civil actions and in all phases of a criminal prosecution, that protects
reporters from compelled disclosure of confidential sources.”23 The court
noted that the Second Circuit, unlike some other courts of appeal, has
taken the position that Justice Powell’s concurrence in Branzburg24 “rec-
ognized some form of a qualified First Amendment privilege.”25 Based on
this qualified privilege, the court ruled that “the party seeking disclosure
must make ‘a clear and specific showing that the sought information is: [1]
highly material and relevant, [2] necessary or critical to the maintenance
of the claim, and [3] not obtainable from other available sources.’ ”26

In concluding that there is also a qualified common law reporter’s privi-
lege, the court relied on the framework established by Jaffee v. Redmond,27

in which the U.S. Supreme Court set forth the process by which new
privileges may be recognized under Federal Rule of Evidence 501.28 As a
part of its analysis, it noted that the “recognition of a qualified reporter’s
privilege with respect to confidential sources is consonant with the con-
clusions reached by forty-eight states as well as the District of Colum-
bia. . . .”29 Under this standard, the government did not make the necessary
showing to overcome the qualified privilege, as it had relied on conclusory
allegations that the information sought was material to its investigation30

and had “not sought to demonstrate that it ha[d] exhausted all reasonable
alternative sources. . . .”31

There were new developments in Lee v. Department of Justice,32 a case
covered in last year’s media survey.33 In reviewing the district court’s de-
cision finding the journalists in contempt, the D.C. Circuit noted that
“despite Branzburg, there is a reporter’s privilege in civil actions, and that
‘in the ordinary civil case the civil litigant’s interest in disclosure should

members of the media.” Id. at 481; see also id. at 484 (“It is neither the nature nor the purpose
of the Guidelines to confer a legal enforceable benefit or right in any person, as they expressly
acknowledge.”).

23. Id. at 490.
24. Justice Powell’s concurrence provided the necessary fifth vote. See id. at 485 (“In light

of Justice Powell’s concurring opinion, courts and commentators have differed on how to
categorize the opinion of the majority written by Justice White. Some courts have taken the
position that Justice White wrote for a plurality of the Court and that the scope of the
Branzburg holding is controlled by Justice Powell’s narrow concurrence.”).

25. Id. at 486; see also id. at 486–90 (analyzing relevant Second Circuit cases).
26. Id. at 490 (citations omitted).
27. 518 U.S. 1 (1996) (recognizing a psychotherapist-patient privilege).
28. Gonzales, 382 F. Supp. 2d at 494–95.
29. Id. at 502.
30. Id. at 511.
31. Id.
32. 413 F.3d 53 (D.C. Cir. 2005).
33. See Patricia R. Stembridge Sprain et al., Recent Developments in Media, Privacy, and

Defamation Law, 40 Tort Trial & Ins. Prac. L.J. 641, 642–43 (2005).



600 Tort Trial & Insurance Practice Law Journal, Winter 2006 (41:2)

yield to the journalist’s privilege.’ ”34 However, this privilege can be over-
come where the “information sought . . . go[es] to ‘the heart of the mat-
ter’ ”35 and the litigant has “exhaust[ed] ‘every reasonable alternative source
of the information.’ ”36 Based on the facts of the case before it, the court
concluded that Dr. Lee had made a sufficient showing to overcome the
privilege.37 Significantly, it found that the number of depositions neces-
sary to show that all other possible sources have been exhausted “must
be determined on a case-by-case basis” and that the trial court had not
abused its discretion in deciding that Dr. Lee had sufficiently demon-
strated exhaustion.38

II. DEFAMATION

A. Prior Restraint and Defamation
In Tory v. Cochran,39 famed attorney Johnnie L. Cochran Jr., played the part
of plaintiff rather than advocate in the last case of his life. The trial court
found that one of Cochran’s former clients had engaged in unlawful de-
famatory activity by falsely claiming that Cochran owed him money, com-
plaining to the local bar association, writing Cochran threatening letters
demanding money, and picketing Cochran’s office.40 It issued a permanent
injunction barring petitioners and their agents “from picketing, from dis-
playing signs, placards or other written or printed material, and from orally
uttering statements about [Cochran] and about Cochran’s law firm in any
public forum.”41 Just one week after the U.S. Supreme Court heard oral
argument in the case, Cochran died.42 The Court held that it could nev-
ertheless decide the case because the injunction remained in effect. Coch-
ran’s death, however, did make it “unnecessary, indeed unwarranted” to
explore petitioners’ claim that a permanent injunction preventing all future
speech about a public figure violated the First Amendment:43

[W]e need only point out that the injunction, as written, has now lost its
underlying rationale. Since picketing Cochran and his law offices while en-
gaging in injunction-forbidden speech could no longer achieve the objectives
that the trial court had in mind (i.e., coercing Cochran to pay a “tribute” for

34. Lee, 413 F.3d at 58 (quoting Zerilli v. Smith, 656 F.2d 705, 712 (D.C. Cir. 1981)).
35. Id. (quoting Zerilli, 656 F.2d at 713).
36. Id.
37. Id. at 60–61.
38. Id. at 61.
39. 125 S. Ct. 2108 (2005).
40. Id. at 2110.
41. Id. (internal quotations and citations omitted).
42. Id.
43. Id. at 2111.



601Recent Developments in Media, Privacy, and Defamation Law

desisting in this activity), the grounds for the injunction are diminished, if
they have not disappeared altogether. Consequently the injunction, as written,
now amounts to an overly broad prior restraint upon speech, lacking plausible
justification.44

B. Plaintiff ’s Status and Determination of Actual Malice
In a case involving the definition of actual malice, the Alabama Supreme
Court ruled that the plaintiffs in a defamation suit were not entitled to
discover how much the defendants earned. In Ex parte Crawford Broadcast-
ing Co.,45 a building inspector and his wife sued two talk show radio hosts
who suggested that the building inspector was hindering the city’s progress
because of personal interests.46 Plaintiffs subpoenaed defendants’ compen-
sation records at the radio station on the theory that they would tend to
show malice.47 Specifically, the amount paid to the talk show hosts would
reveal the “the critical link between [their] self-interest and why they have
a continuing need for targets they can subject to character assassination.”48

The Alabama Supreme Court rejected this argument and quashed the sub-
poena, stating that the amount that the defendants were paid did “not
indicate whether they were concerned with the truth of their statements.”49

In Wayment v. Clear Channel Broadcasting, Inc.,50 the Utah Supreme Court
held that a television reporter did not qualify as a public figure for purposes
of her defamation claim against her former employer, the owner of a local
television station.51 The reporter gave on-air reports five days a week, ap-
peared in special reports and a half-hour special, and participated in four
public charitable events.52 The station promoted her reports in fifteen- and
thirty-second commercials,53 and the reporter had referred to herself as a
“local celebrity.”54 Nevertheless, the court held that most of these examples
merely showed that the reporter was performing her job and that the tele-
vision station was advertising her reports to attract viewers.55 The court
stated that the defendant “provided no evidence that [the reporter] wielded
any particular social or political influence. . . .”56

44. Id.
45. 904 So. 2d 221 (Ala. 2004).
46. Id. at 223.
47. Id. at 224.
48. Id. at 225.
49. Id.
50. 116 P.3d 271 (Utah 2005).
51. Id. at 275.
52. Id.
53. Id.
54. Id. at 277.
55. Id. at 281.
56. Id.



602 Tort Trial & Insurance Practice Law Journal, Winter 2006 (41:2)

Likewise, in Mandel v. Boston Phoenix Inc.,57 a federal district court in
Boston held that an assistant state’s attorney was not a public official and
denied the defendant newspaper’s motion for summary judgment.58 The
court distinguished the assistant state’s attorney from police officers, who
had been held to be public officials:

[P]olice officers are public officials “because of the broad powers vested in
police officers and the great potential for abuse of those powers, as well as
police officers’ high visibility within and impact on a community.” . . . Pros-
ecutors are less visible in the community than police officers, tending to work
in courts and offices rather than in the community among the general public.59

It also found that although access to the press was a “theoretical possi-
bility” for the attorney, it was not a practical means of self-help, and the
attorney did not assume the risk of diminished privacy in a traditional
sense.60

C. Criminal Defamation
In two nearly identical opinions, a federal judge upheld the Kansas criminal
defamation law against vagueness and overbreadth challenges.61 The plain-
tiff in each case had criticized the city clerk in the local newspaper. The
clerk then filed a criminal complaint charging the plaintiffs with violating
the city’s criminal defamation ordinance.62 Both plaintiffs sought declara-
tory and injunctive relief on grounds that the ordinance violated the state
and federal constitutions.63 The court distinguished the cases from Ashton
v. Kentucky,64 in which the U.S. Supreme Court set aside a criminal libel
conviction because it was “based upon ‘any writing calculated to create
disturbances of the peace.’ ”65 The court found that the ordinance at issue
was more narrowly drawn. It called not only for a disturbance of the peace
but also for a finding of actual defamation. It also limited the definition of
criminal defamation by requiring that the communication must be the type
“tending to expose another living person to public hatred, contempt or
ridicule; tending to deprive such persons of the benefits of public confi-

57. 322 F. Supp. 2d 39 (D. Mass. 2004).
58. Id. at 41.
59. Id. at 43 (quoting Rotkiewicz v. Sadowsky, 730 N.E.2d 282, 287 (Mass. 2000)).
60. Id.
61. Thomas v. City of Baxter Springs, 369 F. Supp. 2d 1291 (D. Kan. 2005); How v. City

of Baxter Springs, 369 F. Supp. 2d 1300 (D. Kan. 2005). The 2004 survey mentioned the
cases. See John P. Borger et al., Recent Developments in Media, Privacy, and Defamation Law, 39
Tort Trial & Ins. Prac. L.J. 557, 566 n.68 (2004).

62. Thomas, 369 F. Supp. 2d at 1293–94; How, 369 F. Supp. 2d at 1303.
63. Thomas, 369 F. Supp. 2d at 1293; How, 369 F. Supp. 2d at 1302.
64. 384 U.S. 195 (1996).
65. Thomas, 369 F. Supp. 2d at 1297 (citing Ashton, 384 U.S. at 198–99); How, 369 F. Supp.

2d at 1306 (same).



603Recent Developments in Media, Privacy, and Defamation Law

dence and social acceptance; or tending to degrade and vilify the memory
of one who is dead and to scandalize or provoke surviving relatives and
friends.”66 Finally, the court held that the ordinance was not overbroad
because criminal charges could be brought only when the statement was
false.67

D. Neutral Reportage Privilege
The Pennsylvania Supreme Court dismissed the neutral reportage privi-
lege68 as a “radical notion” not required by the federal or state constitu-
tions.69 In Norton v. Glenn, a newspaper published comments made by a
member of the borough council outside the chamber about the council
president and borough mayor.70 The article stated that the member had
accused the president and mayor of being homosexuals and child molest-
ers.71 The president and mayor then sued the reporter, newspaper, and
others. The trial court granted partial summary judgment on grounds that
the media defendants were entitled to the neutral reportage privilege.72

Pursuant to the privilege, the defendants’ subjective awareness of accuracy
was irrelevant and there was no need to determine actual malice.73 A jury
found that the council member actually made the statements in question
and therefore the media defendants were not liable.74 On appeal, however,
the Pennsylvania Supreme Court held that neither the federal nor the state
constitutions required adoption of the neutral reportage doctrine75 and that
the U.S. Supreme Court provided “considerable protection” to defendants
by requiring a showing of actual malice.76 It also held that the Pennsylvania
constitution’s protection of free expression was “no broader than its coun-
terpart in the federal Constitution.”77

E. Substantial Truth
In Global Relief Foundation, Inc. v. New York Times Co.,78 the Global Relief
Foundation (“GRF”), a charitable organization, sued several media defen-

66. Thomas, 369 F. Supp. 2d at 1297 (internal quotations omitted); How, 369 F. Supp. 2d
at 1306 (same).

67. Thomas, 369 F. Supp. 2d at 1298; How, 369 F. Supp. 2d at 1307.
68. The privilege was first recognized in Edwards v. Nat’l Audubon Society, 556 F.2d 113

(2d Cir. 1977).
69. Norton v. Glenn, 860 A.2d 48, 53 (Pa. 2004), cert. denied, 125 S. Ct. 1700 (2005).
70. Id. at 50.
71. Id.
72. Id.
73. Id.
74. Id. at 51.
75. Id. at 58–59.
76. Id. at 56.
77. Id. at 58.
78. 390 F.3d 973 (7th Cir. 2004). The 2004 survey discussed the district court case. Global

Relief Found., Inc. v. N.Y. Times Co., No. 01 C 8821, 2003 WL 403135 (N.D. Ill. Feb. 19,
2003), cited and discussed in Borger, supra note 61, at 562–63.



604 Tort Trial & Insurance Practice Law Journal, Winter 2006 (41:2)

dants after each reported on the government’s post-September 11 inves-
tigation of organizations allegedly linked to terrorism.79 After the defen-
dants produced affidavits from sources confirming that the investigation in
fact took place, the court held that the reports were substantially true and
entered summary judgment in favor of the defendants.80 On appeal, GRF
argued that (1) the court erred in finding the reports substantially true and
(2) the defendants should be required to demonstrate not only that they
accurately reported the government’s suspicions but also that GRF was
actually guilty of the conduct of which it was accused.81 The Seventh Cir-
cuit rejected these arguments:

The gist or sting of each article was that the President had issued a blocking
order on September 24, 2001[,] against a number of organizations suspected
of providing financial assistance to terrorist groups, and the government was
now contemplating adding other charities and non-governmental organiza-
tions to the list of blocked entities. Each article named GRF . . . and a few
noted that GRF had appeared on a list of organizations with suspected ties to
terrorism years earlier. Many of the articles included GRF’s denials and none
of the articles concluded that GRF was actually guilty of the conduct for which
it was being investigated. The court found that the only inaccuracy was the
timing of the government’s official actions and that this inaccuracy did not
harm GRF more than did the accurate statements.82

“Once a pimp, always a pimp” was perhaps one lesson to take from
Hughes v. Hughes,83 a case that arose after Vanity Fair quoted motion picture
producer Albert Hughes, Jr., as saying that “[o]ur dad’s a pimp.”84 USA
TODAY had also quoted Albert’s brother, Allen Hughes, as saying that their
father “dabbled in the pimptorial arts.”85 Their father sued for defamation,
but the brothers produced evidence suggesting that their father had indeed
been a pimp from 1978 to 1981, and a jury found that the statements were
not defamatory.86 On appeal, the father argued that the statement “[o]ur
dad’s a pimp” connoted a present fact and therefore that Albert Hughes,
Jr., would have to prove that his father was a pimp when he made the
statement.87 The California Court of Appeal disagreed, stating that so long
as the statement could “reasonably be understood to mean that plaintiff

79. GRF, 390 F.3d at 975.
80. Id. at 980.
81. Id.
82. Id. at 987.
83. 19 Cal. Rptr. 3d 247 (Ct. App. 2004).
84. Id. at 248–49.
85. Id. at 249.
86. Id.
87. Id.



605Recent Developments in Media, Privacy, and Defamation Law

had at one time engaged in pimping activity, it was for the jury to determine
if that is how the statement should be understood.”88

F. Libel by Implication
In Stanton v. Metro Corp.,89 a federal district court in Boston considered
the effect of a disclaimer in a libel case. The case arose after Boston magazine
published an article about teenage sexuality and promiscuity along with a
photograph of five students at a high school prom.90 On the same page as
the photograph was a disclaimer stating that the photos were “from an
award-winning[,] five-year project on teen sexuality by photojournalist Dan
Habib. The individuals pictured are unrelated to the people or events de-
scribed in this story.”91 The plaintiff appeared in the photograph. She sued
on grounds that the “juxtaposition of her photograph and the article ‘in-
sinuated that [she] was a person engaged in the activity described in the
article’ [and] the language of the caption falsely insinuated that plaintiff
was part of ‘an award-winning[,] five-year project on teen sexuality’. . . .”92

The court was clearly troubled by the magazine’s use of the photograph,
finding it unnecessary to even consider “whether the ordinary reader would
make a connection between a high school prom and sexual experimenta-
tion” as the article itself made the connection.93 The court added that the
article suggested that the plaintiff specifically was “likely to have engaged
in the specific types of sexual behavior outlined in the article.”94

However, the court dismissed the claim on grounds that the disclaimer
was effective to contradict the otherwise defamatory connection between
the photograph and text.95 Although the disclaimer was intended to be
inconspicuous, the court noted that it was readable, “set off from the rest
of the text,” and appeared on the first page “near the attention-grabbing
headlines and lead photograph.”96 Finally, the court held that while the
wording of the caption was “unfortunate,” it was not defamatory since “a
reasonable reader would conclude that the plaintiff had agreed to partici-
pate in a photographic project on teen sexuality, not that she was herself
sexually promiscuous or even sexually active.”97

88. Id. at 251.
89. 357 F. Supp. 2d 360 (D. Mass. 2005).
90. Id. at 371–72. The students in the picture were wearing tuxedos and gowns, the girls

were wearing makeup, three of the teenagers were smoking, and one girl was holding a plastic
cup. Id. at 378. These elements led the court to conclude that the photograph gave the
impression “of teenagers experimenting with adult behavior.” Id.

91. Id. at 372.
92. Id. at 373.
93. Id. at 378–79.
94. Id.
95. Id. at 381.
96. Id.
97. Id. at 383.



606 Tort Trial & Insurance Practice Law Journal, Winter 2006 (41:2)

In contrast, the Fourth Circuit found disclaimers to be insufficient to
support a motion to dismiss in Hatfill v. New York Times Co.98 There, a
scientist sued the New York Times and one of its columnists for articles
published about the investigation into the anthrax mailings that occurred
in fall 2001.99 The scientist, whom the columnist did not initially name,
argued that the articles in question implied that he was the anthrax mailer
and “thereby constituted a false factual allegation of terrorist and homicidal
activity.”100 Although the columnist emphasized a “genuine assumption that
[the scientist] is an innocent man caught in a nightmare,”101 the Fourth
Circuit reversed the district court and held that “the unmistakable theme”
of the articles was that the FBI should investigate the scientist more in-
tensely “because all the evidence (known to [the columnist]) pointed to
him.”102 The court stated:

Just as a defendant cannot escape liability for making a false assertion of fact
by prefacing that assertion with the words “in my opinion,” Milkovich v. Lorain
Journal Co., 497 U.S. 1, 18–19 (1990), neither can it escape liability simply by
pairing a charge of wrongdoing with a statement that the subject must, of
course be presumed innocent. . . .103

The court applied Virginia law under which “[a] defamatory charge may
be made expressly or by ‘inference, implication or insinuation.’ ”104 The
court also reversed the district court’s dismissal of a corollary claim for
intentional infliction of emotional distress, holding that the claim could
apply to news articles and was sufficiently pled by the scientist.105

G. Rhetorical Hyperbole
The Ninth Circuit held in Knievel v. ESPN106 that ESPN did not defame
daredevil Evel Knievel when it called him a “pimp” in an online photograph
gallery.107 ESPN published a photograph of Knievel on its website. He was
wearing a motorcycle jacket and rose-tinted sunglasses, with his arms
around his wife and another woman. The caption to the photograph read,
“Evel Knievel proves that you’re never too old to be a pimp.”108 The Kni-

98. 416 F.3d 320 (4th Cir. 2005).
99. Id. at 324.

100. Id. at 328–29.
101. Id. at 327.
102. Id. at 333.
103. Id. at 333–34 (citations and footnote omitted).
104. Id. at 331 (quoting Carwile v. Richmond Newspapers, Inc., 82 S.E.2d 588, 592 (Va.

1954)).
105. Id. at 336–37.
106. 393 F.3d 1068 (9th Cir. 2005).
107. Id. at 1078. The 2004 survey discussed the district court’s decision. Knievel v. ESPN,

Inc., 223 F. Supp. 2d 1173 (D. Mont. 2002), cited and discussed in Borger, supra note 61, at
565.

108. Knievel, 393 F.3d at 1070.



607Recent Developments in Media, Privacy, and Defamation Law

evels argued that the photograph and caption were defamatory because
they accused Knievel of soliciting prostitution and implied that his wife
was a prostitute.109 The court disagreed, stating that the context in which
a statement appears is “paramount” and can be dispositive.110 The court
considered the web pages surrounding the photograph and caption and
found the context to be “lighthearted, jocular, and intended for a youthful
audience.”111 It dismissed the claim on summary judgment, stating that “no
reasonable reader would interpret the photograph of the Knievels as a
serious allegation of criminal wrongdoing.”112 In fact, the court said, the
reference was “most likely intended as a compliment.”113

The court in State ex rel. Diehl v. Kintz114 dismissed a lawsuit filed after
the defendant distributed at a public hearing a handbill, the top of which
read, “STOP FRED WEBER, INC. THREE THINGS YOU CAN DO
TO FIGHT THE TRASH TERRORISTS.”115 The corporation, which
owned property where a proposed trash transfer station was to be built,
claimed that the flyer was defamatory.116 The Missouri Court of Appeals
dismissed the claim on grounds that no one who read the flyer would
believe that the company was a terrorist.117 “Rather, the reader would rec-
ognize the language as an epithet used to voice opposition to the proposed
trash transfer station.”118 The court stated that the word “terrorist” could
not be considered in isolation; the flyer was distributed at a public hearing
and asked people to write to certain government officials.119 “Certainly, if
the flyer was factually claiming that the company kills and injures people,
it would not urge the reader to merely write to the head of the St. Louis
County Department of Planning.”120

A fictional six-year-old girl raised the ire of a juvenile court judge who
lost her defamation action against a newspaper in the Texas Supreme
Court.121 New Times, Inc. v. Isaacks arose after the judge ordered a thirteen-
year-old boy to juvenile detention because he wrote a Halloween story
deemed to contain “terroristic threats.”122 The local alternative newspaper
responded with a satirical article about how the same judge jailed a six-

109. Id.
110. Id. at 1075.
111. Id. at 1077.
112. Id. at 1078.
113. Id. at 1074.
114. 162 S.W.3d 152 (Mo. Ct. App. 2005).
115. Id. at 154.
116. Id.
117. Id. at 156.
118. Id.
119. Id.
120. Id.
121. New Times, Inc. v. Isaacks, 146 S.W.3d 144 (Tex. 2004).
122. Id. at 147–48.



608 Tort Trial & Insurance Practice Law Journal, Winter 2006 (41:2)

year-old girl “for writing a book report about ‘cannibalism, fanaticism, and
disorderly conduct’ in Maurice Sendak’s classic children’s book Where the
Wild Things Are.”123 The article included the following bogus quote from
the judge: “Any implication of violence in a school situation, even if it was
just contained in a first grader’s book report, is reason enough for panic
and overreaction. . . . It’s time for you to grow up, young lady, and it’s time
for us to stop treating kids like children.”124

The Texas Supreme Court based its decision to grant summary judgment
primarily upon an inquiry into whether the satire qualified as rhetorical
hyperbole.125 The “test is whether the publication could be reasonably un-
derstood as describing actual facts.”126 The article contained clues sufficient
to tip off a reasonable reader as to its satirical nature.127 For example, the
article had an “unorthodox headline,”128 it asserted that the six-year-old
girl was placed in ankle shackles, it fabricated quotes from the governor
and several other public officials, it assigned the acronym “GOOF” to a
religious group, and it “quoted” the child as saying, “Like I’m sure. It’s bad
enough people think like Salinger and Twain are dangerous. But Sendak?
Give me a break, for Christ’s sake. Excuse my French.”129 The court found
that the clues involved exaggeration and distortion and that “their com-
bined effect provide[d] a signal to the reasonable reader that the piece [was]
satirical.”130

III. PRIVACY

A. Misappropriation
Coverage of the emergency room got more traumatic for the Discovery
Channel in 2005. In Castro v. NYT Television,131 discussed in last year’s

123. Id. at 148.
124. Id.
125. Id. at 155. While the Texas Supreme Court based its decision on rhetorical hyperbole,

it also addressed actual malice, holding that the satire could not “reasonably be understood
as stating actual facts,” but that even if it could, the plaintiffs would have to show actual
malice. Id. at 161. Because the author of a satire generally knows that it is false, the question
is, “Did the publisher either know or have reckless disregard for whether the article could
reasonably be interpreted as stating actual facts?” Id. at 163 (citing Bentley v. Bunton, 94 S.W.
3d 561, 603 (Tex. 2002)). The court held that the defendants’ affidavits—which explained
that they aimed to make the article clearly satirical—negated actual malice as a matter of law.
Id. at 164–65.

126. Id. at 157 (citing Pring v. Penthouse Int’l, Ltd., 695 F.2d 438, 442 (10th Cir. 1982)).
127. Id.
128. The headline was “Stop the Madness.” Id. at 158.
129. Id.
130. Id.
131. 851 A.2d 88 (N.J. Super. Ct. App. Div. 2004). See Sprain et al., supra note 33, at

657–58.



609Recent Developments in Media, Privacy, and Defamation Law

survey, individuals filmed in a hospital emergency room for the television
program Trauma: Life in the E.R. alleged invasion of privacy against media
defendants. The plaintiffs’ individual case collapsed when they failed to
assert a commercial benefit received by defendants, a necessary element of
the claim.132 But the case did not die.

The New Jersey court certified a statewide class of people filmed in a
hospital emergency room for the television program.133 In a case of first
impression, the court held that the patients met the criteria for a class
action. The court found that plaintiffs shared a common invasion of privacy
claim arising from being filmed in the same hospital setting during a lim-
ited time period, which suggested that each had interacted with many of
the same agents of the defendants. The court also found that the class
members lacked the financial ability to prosecute separate actions and there
would be few difficulties in managing the case.134

In contrast to certification of the statewide class, the court deemed a
national class action unmanageable given the wide geographic scope of the
infractions and the multiplicity of state privacy laws. The nationwide class
would have included plaintiffs from thirty-five hospitals in twenty-three
states filmed over seven years. In addition, the court concluded that the
plaintiffs failed to demonstrate that the out-of-state parties were subject to
New Jersey jurisdiction and that national “ ‘class certification does not pres-
ent insuperable obstacles.’ ”135

Reviewing a certified question from the Eleventh Circuit in Tyne v. Time
Warner,136 the Florida Supreme Court held that motion pictures, which do
not directly promote a product or service, lack the required “commercial
purpose” necessary to impose liability under the state misappropriation
statute.137 The case arose from the motion picture The Perfect Storm, which
was inspired by the true story of the plaintiffs’ now-deceased father, a fish-
erman caught in a torrential sea storm. The plaintiffs brought false light138

and misappropriation claims against Time Warner for the movie’s portrayal

132. Castro. 851 A.2d at 98.
133. Castro v. NYT Television, MON-L-2743–03 (N.J. Super. Ct. June 3, 2005).
134. In nonmedia settings, Louisiana, Massachusetts, Pennsylvania, and New York have

recognized class action as the preferred means to handle invasion of privacy cases. Id. at *13
(citing Weld v. Glaxo Wellcome, Inc., 746 N.E.2d 522 (Mass. 2001); Smith v. Wal-Mart
Stores, 870 So. 2d 531 (La. Ct. App. 2004); Katlin v. Tremoglie, No. 9706–2703, 1999 WL
1577980 (Pa. Com. Pl. 1999); Caesar v. Chem. Bank, 460 N.Y.S.2d 235 (N.Y. Sup. Ct. 1983)).

135. Id. at *14 (citing Carroll v. Cellco P’ship, 713 A.2d 509, 513 (N.J. Super. Ct. App.
Div. 1998)).

136. 901 So. 2d 802 (Fla. 2005).
137. Id. at 810; see also Fla. Stat. ch. 540.08(1) (2005).
138. The Eleventh Circuit dismissed the false light allegation because the portrayal was

not sufficiently egregious to warrant a relational right to privacy action. Tyne v. Time Warner,
Inc., 336 F.3d 1286, 1292 (11th Cir. 2003).



610 Tort Trial & Insurance Practice Law Journal, Winter 2006 (41:2)

of their father as a “down-and-out sword-boat captain who was obsessed
with the next big catch.”139

Under Florida law, a misappropriation claim requires the use of another’s
likeness without permission for a “commercial purpose.”140 The Florida
court noted that evidence of a monetary benefit does not necessarily make
a publication commercial unless it also “directly promote[s] a product or
service.”141 In addition, categorizing an expressive medium as commercial
would defy the “free speech and free press guaranty”142 of the U.S. Con-
stitution. Here, the court classified The Perfect Storm as artistic expression
subject to First Amendment protection despite being part of the movie
industry.

The cosmetic company L’Oreal found itself entangled in product pack-
aging litigation for its use of a model’s image on the box for a hair product.
The model consented to the use of her image from November 1995 to
November 1996 with separate negotiations necessary for additional use.
Claiming L’Oreal used her likeness beyond the agreed one-year period, the
plaintiff sued for violation of the Lanham Act and her right to publicity.
The Seventh Circuit in Toney v. L’Oreal143 found that the Copyright Act
did not preempt the plaintiff ’s misappropriation claim under the Illinois
Right to Publicity Act because a model’s image is not fixed in a tangible
medium of expression. The court emphasized that the policy underlying
the act is to protect the “very identity or persona of the plaintiff as a human
being,”144 which falls outside the province of the Copyright Act. On re-
mand, plaintiff must show that L’Oreal used her image without her consent
for a commercial purpose.145

In Minnifield v. Ashcraft,146 the Alabama Court of Civil Appeals reversed
summary judgment on a misappropriation claim147 involving publication of
a photograph of the plaintiff in an advertisement in a national tattoo mag-
azine, Dark Skin Art. The standard for invasion of privacy claims in Ala-
bama is an “ ‘unwarranted appropriation of some element of [one’s] per-

139. Id. at 1288.
140. Id.
141. Tyne, 901 So. 2d at 810.
142. Id. at 809 (citing Joseph Burstyn v. Wilson, 343 U.S. 495, 501–01 (1952)).
143. 405 F.3d 905 (7th Cir. 2005).
144. Id. at 908.
145. Id. (citing 765 Ill. Comp. Stat. 1075/10 (1999)).
146. 903 So. 2d 818 (Ala. Civ. App. 2004).
147. While Alabama does not recognize a right to publicity, it does provide a cause of

action for misappropriation claims that allege commercial injury. The tort differs from the
right of publicity because a claim can also rest upon psychological interests. The court held,
“For a private person, psychological interests would likely be the main concern resulting from
the appropriation of his or her likeness, even if only their family members or close friends
were to recognize their likeness.” Id. at 821–22.



611Recent Developments in Media, Privacy, and Defamation Law

sonality for commercial use’ ”148 resulting in damage to the plaintiff. Here,
the plaintiff consented to the picture of the tattoo located on her upper
right breast with the understanding that Ashcraft would confine the photo
to his portfolio in the tattoo parlor. Unbeknownst to plaintiff, the defen-
dant featured her picture, showing the tattoo as well as her face, in a mag-
azine advertisement. She claimed psychological injuries from feeling de-
graded by her image being included among “not tasteful” photographs.149

In Raymen v. United Senior Ass’n, Inc.,150 a federal district court in the
District of Columbia held that the defendant’s political advertisement gave
rise to a claim for misappropriation. The court issued a restraining order
against the United Senior Association for its use of a newspaper photo-
graph of two men kissing while awaiting nuptials in Oregon. The ad was
intended to rally opposition against the American Association of Retired
Persons for its support of gay marriage. The plaintiff couple sued the de-
fendant for misappropriation, libel, false light, and intentional infliction of
emotional distress. To prevail on the misappropriation claim, the plaintiffs
had to show that their picture was used without their consent to advertise
the defendant’s product and was not used to illustrate a “noncommercial,
newsworthy article.”151

The defendant argued unsuccessfully that the availability of the photo-
graph for purchase on a newspaper website—from which the defendant
took it without permission—meant that a misappropriation claim was
barred. But the court favored the public interest in “preventing the image
and likeness of an individual from being used in a manner inconsistent with
the person’s beliefs and values without their permission.”152 This interest
supported the injunction. The court also held that the plaintiffs had a high
likelihood of success on their claim because it was “not unreasonable to
infer [that] such an incendiary advertisement” would benefit the defendant
financially through contributions.153

B. False Light Invasion of Privacy
In two decisions the U.S. District Court for the Eastern District of Michi-
gan dismissed false light, defamation, and right of publicity claims brought
by the brother of the 1995 Oklahoma City bombing co-conspirator Terry
Nichols against filmmaker Michael Moore.154 The claims were based on

148. Id. at 822 (citing Hogin v. Cottingham, 533 So. 2d 525, 530–31 (Ala. 1988)).
149. Id. at 821.
150. No. 05–486(RBW), 2005 WL 607916 (D.D.C. Mar. 16, 2005).
151. Id. at *3 (citing Restatement (Second) of Torts § 652C (1976)).
152. Id. at *5.
153. Id. at *3.
154. Nichols v. Moore, 334 F. Supp. 2d 944 (E.D. Mich. 2004); Nichols v. Moore, 396 F.

Supp. 2d 783 (E.D. Mich. 2005).



612 Tort Trial & Insurance Practice Law Journal, Winter 2006 (41:2)

statements in Moore’s 2002 documentary “Bowling for Columbine” and in
its 2003 release on DVD and VHS, as well as statements that Moore made
on the Oprah Winfrey Show. The documentary described James Nichols as
being arrested in connection with the bombing but ultimately being re-
leased because “the feds didn’t have the goods on James.”155

In its first decision, the court held that the claims arising out of the Oprah
Winfrey Show broadcast were barred by the one-year statute of limitations
applicable to defamation and privacy claims.156 While the complaint was
served more than a year after the documentary was released in theaters,
the release of the film on DVD was deemed to be a republication that reset
the limitations period. To find that a republication occurred, the court
considered that additional “Special Features” on the DVD substantially
modified the original publication and that the DVD was intended to reach
a new audience.157 The added features included interviews, commentary,
and a teacher’s guide. Many were produced after “Bowling for Columbine”
was released in theaters.

In rejecting Nichols’s right of publicity claim, the court held that such
claims can only arise in the context of “commercial speech” and that the
film “cannot be considered a work of pure ‘commercial speech’ as it does
much more than simply propose a commercial transaction.”158 In addition,
because the documentary addressed an issue of important public concern—
violence in the United States—the First Amendment shielded Moore against
a right of publicity claim.159

The court granted summary judgment for Moore on Nichols’s remain-
ing claims, including the false light claims, in a July 2005 decision.160

Moore’s statements were “factually and substantially true” and thus could
not support a false light claim.161 Nichols also failed to demonstrate that
Moore made any statements with actual malice—a First Amendment de-
fense applicable to all claims against Moore.162

In Botts v. New York Times Co.,163 the Third Circuit affirmed the dismissal
of a claim by three white plaintiffs, all sharing the last name Botts, for
misappropriation and false light invasion of privacy. The case stemmed
from an advertisement by the United Negro College Fund, which por-
trayed a fictional African-American man, “Larry Botts,” who abused al-

155. Nichols, 334 F. Supp. 2d at 946.
156. Id. at 954.
157. Id. at 952–53.
158. Id. at 956.
159. Id. at 956–57.
160. Nichols v. Moore, 396 F. Supp. 2d 783 (E.D. Mich. 2005).
161. Id. at 793.
162. Id. at 795–96.
163. 106 Fed. Appx. 109 (3d Cir. 2004).



613Recent Developments in Media, Privacy, and Defamation Law

cohol because he could not afford college.164 The three Botts plaintiffs sued
the United Negro College Fund, the ad agency, and The New York Times
Company, which had run the advertisement. The Third Circuit rejected
the claim that the advertisement portrayed the plaintiffs in a false light as
alcoholics. It found that “[n]o reasonable person could confuse” the “Larry
Botts” in the ad with the three plaintiffs.165 As to the misappropriation
claim, the court held that fund-raising was arguably a commercial purpose,
but the defendants did not appropriate the plaintiffs’ identity. Instead,
“Larry Botts” was merely a “placeholder” akin to “John Doe.”166 The court
also affirmed dismissal of the plaintiffs’ defamation claim, finding that the
ad did not communicate a false message about the plaintiffs.167

C. Intrusion
In Turnbull v. American Broadcasting Co.,168 a federal district court in Cali-
fornia denied ABC’s motion for summary judgment in a case involving a
hidden-camera intrusion claim.169 Pretending to be an actor, a 20/20 pro-
ducer attended an acting workshop to gather material for a story covering
Los Angeles workshops in which actors paid to get face time with casting
directors. ABC’s investigation stemmed from a determination by the Cali-
fornia Division of Labor Standards Enforcement that this business practice
violated state law prohibiting employers from exacting any payment from
an applicant or employee as a condition of obtaining or continuing em-
ployment.170 The claim focused on invasion of privacy from the recording
rather than the airing of the video.

The court revived the test from Sanders v. ABC171 measuring privacy
“with respect to the identity of the alleged intruder and the nature of the
intrusion.”172 Thus, the plaintiffs had a reasonable expectation that their
conversations were not being recorded by ABC, given the private location

164. Id. at 110.
165. Id.
166. Id. at 110–11.
167. Id. at 111.
168. No. CV 03–3554 SJO (FMOx), 2004 U.S. Dist. LEXIS 24351 (C.D. Cal. Aug. 19,

2004).
169. In the lawsuit, originally filed in California state court, plaintiffs asserted claims for

intrusion, unlawful eavesdropping, intentional infliction of emotional distress, invasion of
privacy under California’s “antipaparazzi” statute, and trespass and sought a permanent in-
junction against ABC’s future use of hidden cameras. Id. While the summary judgment motion
was pending, plaintiffs voluntarily dismissed their claim for intentional infliction of emotional
distress. Id. at *50. The court denied plaintiffs’ injunction, finding it overly broad and stating
that “[t]here is a place for the lawful use of hidden cameras.” Id. at *54–55; see also Steve Perry
and Lynn Scaduto, ABC Prevails in Jury Trial on Hidden Cameras, MLRC Media Law Letter,
Nov. 2004, at 11.

170. Turnbull, 2004 U.S. Dist. LEXIS 24351, at *9–10.
171. 978 P.2d 67, 73 (Cal. 1999).
172. Turnbull, 2004 U.S. Dist. LEXIS 24351, at *43 (citing Sanders, 978 P.2d at 73).



614 Tort Trial & Insurance Practice Law Journal, Winter 2006 (41:2)

of the workshop and the covert nature of the recording. The court rejected
ABC’s First Amendment defense, holding that the First Amendment lacks
relevance to intrusion cases “since its perpetration does not involve speech
or other expression.”173 It noted that “the First Amendment is not a license
to trespass, to steal, or to intrude by electronic means into the precincts of
another’s home or office.”174 In the jury trial that followed, ABC prevailed
on all claims.

In Pitts Sales, Inc. v. King World Productions, Inc.,175 another case arising
out of a news magazine’s use of hidden cameras and microphones, the
Southern District of Florida ruled in favor of King World Productions,
Inc., distributor of Inside Edition, and two of the show’s producers. An Inside
Edition producer got a job in magazine subscription sales with plaintiff ’s
company, whose agents travel the country soliciting magazine subscrip-
tions. While employed by the company, the producer used hidden cameras
and microphones to record the company’s day-to-day activities.176 The
news report that followed examined the business practices of door-to-door
magazine sales companies, including abusive treatment of sales agents, il-
legal drug use and underage drinking by sales agents, and deceptive sales
practices.177 Following the broadcast, the company sued King World for
illegal interception and use of oral communications under the federal wire-
tap statute, civil RICO, fraud, trespass, and tortious interference with a
contractual relationship.178

The court held that the wiretap claims were not viable because Inside
Edition’s producer was a “party” to the conversations even though he did
not speak and no one spoke to him during the conversations for which he
was present.179 “The fact that [the producer] wore the intercepting device
on his person and that the communications intercepted had to occur rela-
tively close to [the producer] to be picked up by his microphone persuades
the Court into finding that [the producer’s] presence alone rendered him
a party to the conversation.”180 If the presence of the producer alone were

173. Id. at *62 (citing Miller v. Nat’l Broad. Co., 232 Cal. Rptr. 668, 669 (Ct. App. 1986)).
174. Id. at *61.
175. 383 F. Supp. 2d 1354 (S.D. Fla. 2005). King World prevailed on summary judgment

via two separate orders. The first order, concerning the wiretap claims, is published at Pitts
Sales, Inc. v. King World Prods., Inc., 383 F. Supp. 2d 1354 (S.D. Fla. 2005). A subsequent order
granted summary judgment in favor of King World on the trespass claim. Pitts Sales, Inc. v.
King World Prods., Inc., No. 04–60664 (S.D. Fla. June 29, 2005).

176. Pitts Sales, 383 F. Supp. 2d at 1356.
177. Id.
178. Id. at 1357–58. The parties filed a stipulation for dismissal of the RICO and tortious

interference claims. The trial court granted summary judgment in favor of King World on
the remaining counts.

179. Id. at 1362.
180. Id. at 1361. The court contrasted this scenario with one in which the recording device

is left behind to record conversations of others. See Smith v. Wunker, 356 F. Supp. 44, 46
(S.D. Ohio 1972), overruled on other grounds by Boddie v. ABC, 731 F.2d 333 (6th Cir. 1984).



615Recent Developments in Media, Privacy, and Defamation Law

not sufficient to make him a party to the conversation, then an inquiry into
the extent of the producer’s “participation” in the conversation would cre-
ate “practical problems not envisioned by the statute.”181

The court further held that the plaintiff could not succeed in its fraud
claim. Relying heavily on Food Lion, Inc. v. Capital Cities/ABC, Inc.,182 the
court found that to recover for fraud, plaintiff would have to show that it
hired the producer and incurred the administrative costs associated with
his employment because it believed that the producer would work longer
at the company than he did, and that in forming that belief, the company
had reasonably relied on the producer’s representations.183 The court found
that the producer made no representation concerning how long he would
be at the company, and his subscription sales agreement did not specify a
term.184

The court found in King World’s favor on the civil trespass claim as
well.185 Under Florida law, civil trespass is the use of the land of another
without authority. While consent is usually an absolute defense to a trespass
claim, the defense can be lost when the person claiming consent exceeds
the purpose for which consent is given.186 The court initially held that the
Inside Edition producer did not gain access to areas of the plaintiff ’s business
that were inaccessible to others. Company cars, hotel rooms, and confer-
ence areas were readily accessible to anyone claiming an interest in a sales
position, even sales agents of competing crews.187 The court further held
that, as an independent contractor, the producer did not owe a duty of
loyalty to the plaintiff. Therefore, unlike Food Lion, the trespass claim could
not be based on the theory that the producer exceeded the scope of plain-
tiff ’s consent because he breached a duty of loyalty to the company.188

181. Pitts Sales, 383 F. Supp. 2d at 1361–62.
182. 194 F.3d 505 (4th Cir. 1999).
183. Pitts Sales, 383 F. Supp. 2d at 1362–63.
184. Id. at 1363. The court also held that Pitts Sales could not recover the commissions it

had paid to the producer because those commissions were due by virtue of orders submitted
by the producer. They were not paid as a result of the misrepresentations that the producer
made in getting hired. Id.

185. The court had earlier found that a genuine issue of fact existed as to whether the
producer exceeded the scope of Pitts Sales’s consent to entry on its property. Id. at 1367.
Upon submission of supplemental briefs on this issue, the court issued a separate order grant-
ing final judgment to King World on the trespass claim as well. Pitts Sales, Inc. v. King World
Prods., Inc., No. 04–60664 (S.D. Fla. July 29, 2005).

186. Pitts Sales, No. 04–60664, at 4.
187. Id. at 6–7.
188. Id. In Food Lion, the court held that the reporters committed trespass when they

entered nonpublic areas of the store because they exceeded the scope of their consent to be
on Food Lion’s property when they tortiously breached their duty of loyalty to the grocery
store chain. 194 F.3d at 519. The reporters in Food Lion were employees of the store and had
submitted false employment applications to obtain that employment. Id. at 518.



616 Tort Trial & Insurance Practice Law Journal, Winter 2006 (41:2)

D. Publication of Private Facts
In Doe v. Templeton,189 the Northern District of Illinois found that there
could be no publication of private facts where the publisher is not aware
of the facts claimed to be private and thus could not have published those
facts.190 The plaintiff, a seventh grade teacher, gave the defendant permis-
sion to take her photograph at a skateboarding event. The defendant then
used her image in an ad publicizing a skateboarding videotape. The ad
invited those who wanted to order the videotape to “Write to: I am gay in
a happy way not a sexual one” at a specific address. What the defendant
did not know—until the lawsuit was filed—was that the plaintiff was gay
and had not disclosed that fact to her employer, colleagues, or students.
The plaintiff claimed that the ad portrayed her as gay and disclosed that
to the public. The court agreed that (1) the plaintiff ’s sexual orientation
was not a legitimate public concern and (2) disclosure could be highly
offensive, both of which were required for a private facts claim.191 But it
held that the ad did not disclose that the plaintiff was gay and that it was
“undisputed that the defendant[s] could not have revealed” that she was
gay.192 Accordingly, the court granted summary judgment to the defendant
on the plaintiff ’s invasion of privacy and intentional infliction of emotional
distress claims.

IV. NEWSGATHERING193

In State v. Wells,194 criminal trespass issues continued to trouble an Arizona
journalist. The Arizona Supreme Court upheld the criminal trespass con-
viction of East Valley Tribune reporter Byron Wells. Wells had entered the
property of a former police officer on trial for murder despite a closed gate
and a visible “No Trespassing” sign. The reporter had knocked on the front
door of the home to seek an interview but was turned away by the officer’s
wife. The reporter immediately left the property.195 The trial judge found
the reporter guilty of criminal trespass of the first degree in violation of an
Arizona statute.196 The reporter appealed on the grounds that he did not
“knowingly” trespass and that in any event his conviction violated his First
Amendment right to gather news.197 The Arizona Supreme Court held that

189. No. 03-C-5076, 2004 WL 1882436 (N.D. Ill. Aug. 6, 2004).
190. Id. at *3–4.
191. Id. at *3.
192. Id.
193. See supra Part III.C (hidden camera intrusion cases).
194. No. LC2003000566001DT, 2004 WL 1925617 (Ariz. June 15, 2004).
195. Id. at *1.
196. Ariz. Rev. Stat. § 13–1504(A)(1) (2002). The section has been renumbered and now

appears in Ariz. Rev. Stat. § 13–1504(A)(2) (2005).
197. Wells, 2004 WL 1925617, at * 2.



617Recent Developments in Media, Privacy, and Defamation Law

the fence and sign manifested a clear intent to keep intruders out, that the
reporter had no license or privilege to enter the property by virtue of his
status as a reporter,198 and that the practical effect of the “No Trespassing”
sign was to put the reporter on notice that he did not have the owners’
permission to enter the fenced yard.199

Two federal district courts addressed the issue of whether administrative
edicts banning high government officials from communicating orally with
specific journalists violated the First Amendment.200 Maryland Governor
Robert Ehrlich issued a directive to all executive department officials not
to speak with two Baltimore Sun journalists. The email containing the di-
rective explained, “The Governor’s Press Office feels that currently both
are failing to objectively report on any issue dealing with the Ehrlich-Steele
Administration.”201 The two journalists and the newspaper brought suit
under 42 U.S.C. § 1983, alleging that the governor’s actions were in re-
taliation for the exercise of their First Amendment rights. The journalists
and the Sun sought declaratory and injunctive relief. The journalists filed
affidavits attesting that, since the edict, executive officials in state govern-
ment who previously spoke with them told the journalists that they were
no longer able to do so. Many would not return the journalists’ phone
calls.202 The journalists were still promised that their public records re-
quests would be honored. While, in one instance, a banned reporter had
been excluded from an invitation-only “press briefing,” he had otherwise
been given access to a larger “press conference.”203

The U.S. District Court for the District of Maryland began its analysis,
not with the retaliation theory that the journalists advanced, but with the
newsgathering rulings of the U.S. Supreme Court. It observed, “The Su-
preme Court has refused to recognize—or construct—a First Amendment
right of access to all sources of information within governmental control.
The right to publish news is expansive. However, the right does not carry
with it the unrestrained right to gather information.”204 The court granted
the government’s motion to dismiss and denied the preliminary injunction
on the basis that “[a]s the First and Fourteenth Amendments are currently
understood in this Circuit, a government may lawfully make content-based
distinctions in the way it provides press access to information not available

198. The reporter also had not been invited on the property or otherwise received the
owners’ permission. Id. at *5.

199. Id. at *4.
200. Baltimore Sun Co. v. Ehrlich, 356 F. Supp. 2d 577 (D. Md. 2005); Youngstown Publ’g

Co. v. McKelvey, No. 4:05 CV 00625, 2005 WL 1153996 (N.D. Ohio May 16, 2005).
201. Ehrlich, 356 F. Supp. at 579.
202. Id.
203. Id. at 580.
204. Id. (citing Houchins v. KQED, 438 U.S. 1 (1978)).



618 Tort Trial & Insurance Practice Law Journal, Winter 2006 (41:2)

to the public generally.”205The Youngstown Business Journal suffered a similar
fate in its virtually identical claim against the city’s mayor, George Mc-
Kelvey.206 There, the newspaper and its journalists had prevailed in a state
court public records battle against the mayor for documents about a mu-
nicipal construction project. Following the conclusion of that lawsuit, city
officials began refusing to speak to the newspaper’s journalists, and the
mayor sent its publisher a letter announcing a policy of refusing all com-
ment from his administration, but pledging to abide by the state public
records law.207 As with the Baltimore Sun journalists, the Youngstown news-
paper filed a § 1983 action seeking declaratory and injunctive relief.

The Northern District of Ohio began its review of the merits from the
same legal vantage point as the district court in Baltimore. While the U.S.
Constitution protects the right to receive information, the First Amend-
ment “does not guarantee the press a constitutional right of special access
to information not available to the public generally.”208 The court acknowl-
edged that the First Amendment affords public access to criminal pro-
ceedings and, more generally, “ ‘a limited constitutional right to some gov-
ernment information.’ ”209 But this right only “applies to situations in which
the press simply requests that their access to government information be
‘on equal footing with the public.’ ”210 The court held that ruling in the
newspaper’s favor here would afford “the media a special privilege of access
over and above that of the general public.”211The court granted the gov-
ernment’s motion to dismiss.212

V. ACCESS TO INFORMATION

A. Access to Court Records and Transcripts
This has been a year of high-profile trials with inconsistent rulings on
access to court records and proceedings. In April 2005, a California ap-
pellate court affirmed the trial court’s orders in People v. Jackson, sealing a
search warrant affidavit, numerous judicial records, and in camera hearings

205. Id. at 581. The Baltimore Sun has appealed the decision in its case to the Fourth
Circuit.

206. Youngstown Publ’g Co. v. McKelvey, No. 4:05 CV 00625, 2005 WL 1153996 (N.D.
Ohio May 16, 2005).

207. Id. at *1–2.
208. Id. at *3 (quoting Branzburg v. Hayes, 408 U.S. 665, 728 (1972)).
209. Id. at *4 (quoting Detroit Free Press v. Ashcroft, 303 F.3d 681, 700 (6th Cir. 2002)).
210. Id.
211. Id. at *4–5 (citing Snyder v. Ringgold, No. 97–1358, 1998 WL 13528 (4th Cir. Jan.15,

1998); Baltimore Sun Co. v. Ehrlich, 356 F. Supp. 2d 577 (D. Md. 2005); Raycom Nat’l, Inc.
v. Campbell, 361 F. Supp. 2d 679 (N.D. Ohio 2004); Snyder v. Ringgold, 40 F. Supp. 2d 714
(D. Md. 1999)).

212. The Youngstown Business Journal has appealed the decision in its case to the Sixth
Circuit.



619Recent Developments in Media, Privacy, and Defamation Law

in the criminal case against pop singer Michael Jackson.213 Jackson was later
acquitted on June 13, 2005, on all ten counts of a felony indictment.
Throughout the trial, NBC contended that the trial court’s approach of
requiring every document of substance to be filed under seal violated the
public’s right to access to court files guaranteed by the First Amendment.214

Because of the sensitive information involving minors, the notoriety of a
celebrity defendant, and the pervasive media coverage, the trial court found
that a fair trial would be “imminently threatened with substantial preju-
dice” without such protective measures.215 The trial court consistently held
that the defendant’s right to a fair trial outweighed the right of public access
to the record.216

Although the appellate court recognized that many of the documents at
issue had already been leaked to the media and were widely disseminated
on the Internet, the court agreed to “disarm [its] powers of hindsight” and
decide the appeal so as to establish useful precedent.217 Reviewing the case
de novo, the court applied the four-prong test adopted in NBC Subsidiary
(KNBC-TV), Inc. v. Superior Court218 to conclude that the sealing orders of
the trial court reflected “awareness of the tensions between the need to
protect the accused as fully as possible and the need to restrict publication
as little as possible.”219

First, the court found that the privacy of minors and the protection of
Jackson from the “public dissemination of inaccurate information or in-
admissible evidence” amounted to an overriding interest supporting seal-
ing.220 Second, because of the “torrent of pretrial publicity” and “intense
media scrutiny,” the court stated that there was a substantial probability
that the interests would be prejudiced absent the sealing.221 Third, the
sealing of judicial documents was narrowly tailored.222 Although NBC con-
tended that the trial court’s categorical rule of sealing all court documents
created a “presumption of secrecy,” the court found that it could not devise
a workable alternative.223Thus, the court held that “less restrictive means”
for protecting the overriding interests at stake in the case did not exist.224

213. People v. Jackson, 27 Cal. Rptr. 3d 596, 599 (Ct. App. 2005).
214. Id. at 601.
215. Id. at 600–01.
216. Id. at 599–601.
217. Id. at 599.
218. 980 P.2d 337 (Cal. 1999).
219. Jackson, 27 Cal. Rptr. 3d at 609.
220. Id. at 605.
221. Id. at 606–07.
222. Id. at 607.
223. Id.
224. Id.



620 Tort Trial & Insurance Practice Law Journal, Winter 2006 (41:2)

In Condit v. Dunne,225 the Southern District of New York denied author
Dominick Dunne’s motion for a protective order barring public dissemi-
nation of a videotape transcript of his deposition in a libel suit filed against
him by former California Congressman Gary Condit.226 The suit arose
after Dunne made public statements directly addressing the propriety of
Condit’s service as a U.S. Congressman. Dunne contended that a protective
order was necessary to bar the plaintiff from using the videotape to em-
barrass him, deprive him of a fair trial, and taint the potential jury pool.
The court concluded that Dunne did not have good cause to justify a bar
on the public dissemination of the videotaped deposition.227

The court first addressed the potential embarrassment that might occur
if the videotaped deposition was misrepresented by the media through the
use of sound bites.228 Noting that the media frenzy surrounding the case
had subsided considerably, the court found that the “fact that the media
may edit a tape that may or may not be released by the parties does not
warrant a protective order barring all public dissemination of the videotape
in this case.”229 To that end, the court stated that it was unclear how the
media would create such an erroneous and lasting impression about Dunne,
and was unconvinced that the jury pool would be tainted if the protective
order were not issued.230 Moreover, because Dunne made public statements
regarding a then-sitting public official, the court found that the substantive
issues in the litigation were of public concern. “By swearing to, and filing
his affidavit with the Court, Dunne attempt[ed] to slay his opponent’s coun-
sel while simultaneously shielding himself with an order of protection.”231

B. Access to Courtroom Proceedings and Deliberations
In Huminski v. Corsones,232 the Second Circuit established, for the first time,
that an identified, single individual has a First Amendment right of access
to court proceedings even if he or she is not a party and has no official
connection to the case.233 The decision arose from a long-standing dispute
that began when Huminski, a self-proclaimed “citizen reporter,” was barred
indefinitely from court buildings and proceedings in Rutland, Vermont,
due to his protest activities there.234 Motivated by alleged security concerns,

225. 225 F.R.D. 113 (S.D.N.Y. 2004).
226. Id. at 114.
227. Id. at 120.
228. Id. at 118.
229. Id.
230. Id.
231. Id. at 119.
232. 386 F.3d 116 (2d Cir. 2004).
233. Id. at 121.
234. Id. at 122–28.



621Recent Developments in Media, Privacy, and Defamation Law

the defendants issued Huminski trespass notices that prohibited him, under
threat of arrest, from entering the county building.235

The Second Circuit articulated several reasons why an identified indi-
vidual’s right of access to a court proceeding was consistent with the First
Amendment. First, by offering protection to the press and the general
public, the U.S. Supreme Court has assumed that such rights are personal
and may be asserted by any excluded individual.236 Second, society cannot
foster an appearance of fairness unless any member of the public is able to
bear witness to what happens beyond the courtroom door.237 Third, ex-
cluding an individual reporter would carry with it the danger of allowing
the government to influence the substantive content of media coverage
that public events receive.238 Finally, the court stated that “the system of
public justice depends on the willingness and ability of individual persons
and entities to police the system by seeking access—through litigation if
necessary—to courtrooms and court records that have been closed.”239

C. Access Under the Freedom of Information Act
In Evening Post Publishing Co. v. City of North Charleston,240 the South Caro-
lina Supreme Court reinforced the public’s right to inspect public docu-
ments by limiting the application of a state Freedom of Information Act
(“FOIA”) exemption.241 The Post filed a FOIA request to inspect a 911 tape
recording following a convenience store shooting of an African-American
man by North Charleston police officers.242

The city denied the newspaper’s request, arguing that the publicity gen-
erated by the pretrial release of the tape might taint the jury pool and
necessitate a change of venue.243 Under the FOIA, “[a]ny person has a right
to inspect or copy any public record of a public body,” unless that record
is exempt from disclosure.244 The city cited an exemption that allows a
public body to deny a request if the “premature release of the information”
would cause harm to the agency.245 The lower courts sided with the city’s
contention that the release of the tape would harm the prosecution of the
attackers.246

235. Id. at 126–28.
236. Id. at 146.
237. Id.
238. Id. at 147.
239. Id.
240. 611 S.E.2d 496 (S.C. 2005).
241. Id. at 498.
242. Id.
243. Id.
244. Id. at 499.
245. Id.
246. Id. at 498.



622 Tort Trial & Insurance Practice Law Journal, Winter 2006 (41:2)

The South Carolina Supreme Court reversed, holding that the financial
cost of a venue change was not the type of harm that the FOIA exemption
was intended to prevent.247 Rather, the exemption was “intended to prevent
harms such as those caused by release of a crime suspect’s name before
arrest, the location of an upcoming sting operation, and other sensitive
law-enforcement information.”248 The court also rejected the view that
harm is irrefutably presumed when the subject of the FOIA request will
be evidence in an upcoming criminal trial.249 Instead, the court said that
the preferred approach would be to determine the applicability of the ex-
emption on a case-by-case basis, which would require the city to prove
particularized harm.250

D. Access to Information Related to September 11, 2001, Under the
Freedom of Information Act

In New York Times Co. v. New York Fire Department,251 the court ruled that
the New York City Fire Department (“FDNY”) was required by the state’s
Freedom of Information Law (“FOIL”) to release additional materials re-
lated to the September 11, 2001, terrorist attacks. These materials included
tape recordings of radio communications and certain oral history inter-
views.252 The court required disclosure of the dispatch calls “to the extent
they consist of factual statements or instructions affecting the public, but
[they had to] be redacted to eliminate nonfactual material.”253 This view
was found to be consistent with the intraagency exception to the FOIL,
allowing personnel with an agency to exchange candid advice and criticism
without the chilling prospect of public disclosure.254 Also rejected was the
FDNY’s assertion that the oral history interviews constituted advice being
given by employees to their supervisors, which was protected from disclo-
sure under the intraagency exemption.255 Rather, the court found that the
FDNY intended, and the interviewees knew or should have known, that
the words spoken in the interviews would become a public record.256 The
court did hold, however, that the FDNY should have an opportunity, on
remand, to call attention to specific portions of the oral histories that,

247. Id. at 499.
248. Id.
249. Id. at 500.
250. Id.
251. 829 N.E.2d 266 (N.Y. 2005).
252. As a result of the ruling, the public will now have access to most oral history interviews

conducted by the department with members of the FDNY, as well as tapes and transcripts of
radio communications involving FDNY personnel on September 11, 2001. Id. at 268.

253. 796 N.Y.2d at 307.
254. Id.
255. Id. at 308.
256. Id.



623Recent Developments in Media, Privacy, and Defamation Law

because of the potential for serious pain or embarrassment, may be subject
to the privacy exemption.257

VI. INTERNET-RELATED DEVELOPMENTS

A. Choice of Law/Internet Libel
In late 2004, the Eighth Circuit addressed choice-of-law principles for
Internet libel actions and found a strong presumption in favor of applying
the law of the plaintiff ’s home state. In Fuqua Homes, Inc. v. Beattie,258 a
modular home manufacturer located in Missouri sued the Beatties, resi-
dents of Iowa, claiming that it was libeled on the Beatties’ website. After
the Beatties had purchased a home manufactured by the plaintiff, they
established an Internet website describing their dissatisfaction with the
home and complaining about Fuqua and its business practices. They also
drew attention to their website by placing an advertisement in an Iowa
newspaper and by posting a sign on their van as they drove through Iowa
and Missouri. Fuqua sought damages for harm to its business reputation.
The district court entered a judgment as a matter of law in favor of the
Beatties because Fuqua had failed to prove actual damages as Missouri law
requires.259

On appeal, Fuqua argued that the district court should have applied Iowa
law and that, if it had done so, judgment as a matter of law would have
been improper because Iowa law presumes damages in actions for libel per
se. The Eighth Circuit determined that the district court should have ap-
plied the forum state’s conflict-of-laws rules. Under Missouri law, a court
must apply the substantive law of the state with the most significant rela-
tionship to the issue presented in the case.260 Thus, where there is wide-
spread dissemination of allegedly defamatory matter, the most important
consideration in choosing the applicable law is the residence of the party
allegedly defamed. The rationale is that the injury produced in defamation
actions has its principal effect on a plaintiff ’s acquaintances, neighbors, and
business associates in the place of his or her residence. Similarly, when a
corporation brings a defamation suit, the state with the most significant
relationship will ordinarily be the state of the corporation’s principal place
of business.261 While the court noted that some of the conduct causing the

257. Id. at 309.
258. 388 F.3d 618 (8th Cir. 2004).
259. Id. at 621.
260. Id. Citing Restatement (Second) of Conflict of Laws § 145, the court listed four factors to

be considered in determining the applicable law: (1) the place where the injury occurred;
(2) the place where the conduct causing the injury occurred; (3) the domicile, residence,
nationality, place of incorporation, and place of business of the parties; and (4) the place where
the parties’ relationship is centered. Id.

261. Id. at 622.



624 Tort Trial & Insurance Practice Law Journal, Winter 2006 (41:2)

injury occurred in Iowa where the defendants created and advertised the
website, it held that the defendant’s conduct had its most significant effect
in Missouri where Fuqua maintains its principal place of business. Accord-
ingly, the Eighth Circuit affirmed the decision to apply Missouri law.

B. Electronic Communications Privacy Act
The Second Circuit addressed the potential liability of an Internet Ser-
vice Provider (“ISP”) under the Electronic Communications Privacy Act
(“ECPA”).262 In Hall v. Earthlink Network, Inc.,263 the plaintiff claimed that
Earthlink “illegally intercepted” his email in violation of the ECPA by
intentionally continuing to receive messages sent to his email address after
the termination of his account.264

The plaintiff is a film producer who used his Earthlink email account to
promote his movie by providing notices of premieres and upcoming events.
Prior to the promotions, Earthlink was advised that the plaintiff ’s email
account was the originator of mass junk email, otherwise known as spam.
Earthlink immediately terminated the plaintiff ’s access to the email ac-
count. However, six days later, after a series of communications between
Earthlink and the plaintiff, Earthlink determined that the account was not
a source of spam and posted a retraction. The plaintiff claimed that Earth-
link rejected his requests to turn his service back on.265 The plaintiff also
claimed that Earthlink illegally intercepted his email by intentionally con-
tinuing to receive messages sent to his account after it was terminated. The
Second Circuit rejected this argument.

Under Section 2511 (1)(a) of the ECPA, except as otherwise provided,
anyone who “intentionally intercepts, endeavors to intercept, or procures
any other person to intercept or endeavor to intercept, any . . . electronic
communication” violates the ECPA. The court held that Earthlink’s con-
tinued reception of emails sent to the account did not constitute an inter-
ception because it was conducted as part of Earthlink’s “ordinary course of
business” and ordinary use by a provider does not fall under the definition
of interception.266 The court noted that if ISPs were not covered by the
ordinary-course-of-business exception, they would constantly be inter-
cepting communications under the ECPA because their basic services in-
volve the “acquisition of the contents” of electronic communications and
that Congress could not have intended such an “absurd” result.267

262. 18 U.S.C. § 2510 (2004).
263. 396 F.3d 500 (2d Cir. 2005).
264. Id. at 502.
265. Id.
266. Id. at 503.
267. Id. at 505.



625Recent Developments in Media, Privacy, and Defamation Law

C. Section 230 Immunity
The Superior Court of New Jersey provided an important interpretation
of Section 230 of the Communications Decency Act (“CDA”).268 Section
230 states that no provider or user of an interactive computer service may
be treated as the publisher or speaker of information provided by another
information content provider.269 In Donato v. Moldow,270 the court deter-
mined that the operator of an electronic community bulletin board website
was immune from liability associated with allegedly defamatory messages
posted anonymously by others.271

In Donato, the defendant established a local, political website known as
“Eye on Emerson” in which he posted information about local government
activities. The site included a discussion forum in which any user could
post messages, either with attribution or anonymously.272 In the forum,
there were many negative messages about the plaintiffs. Some of the mes-
sages concerned the discharge of their official duties while others were
personal and vile. The plaintiffs alleged that Moldow and the anonymous
posters published the statements knowing that they were false and with the
intent to injure and cause emotional distress. They alleged that Moldow
was more than passive in his role as publisher and “actively participated in
selective editing, deletion and rewriting of anonymously posted messages
on the . . . website and, as such, is entirely responsible for the content of
the messages.”273

The court recognized that in the context of traditional media, the pub-
lisher of defamatory statements made by others might well be exposed to
liability for conduct such as Moldow’s. However, in the context of cyber-
space, Congress has granted a broad immunity to providers or users of
interactive computer services with the enactment of Section 230.274 That
immunity applied to Moldow.

VII. INCITEMENT AND RELATED TORTS

In Citizen Publishing Co. v. Miller,275 the Arizona Supreme Court held that
the Tucson Citizen could not be held liable for intentional infliction of emo-
tional distress based on the publication of a letter to the editor about the
war in Iraq. The letter read in its entirety as follows:

268. 47 U.S.C. § 230 (2004).
269. Id.
270. 865 A.2d 711 (N.J. 2005).
271. Id. at 719, 726.
272. Id. at 713.
273. Id. at 716.
274. Id. at 717.
275. 115 P.3d 107 (Ariz. 2005).



626 Tort Trial & Insurance Practice Law Journal, Winter 2006 (41:2)

We can stop the murders of American soldiers in Iraq by those who seek
revenge or to regain their power. Whenever there is an assassination or an-
other atrocity we should proceed to the closest mosque and execute five of
the first Muslims we encounter.

After all, this is a “Holy War” and although such a procedure is not fair or
just, it might end the horror. Machiavelli was correct. In war it is more effec-
tive to be feared than loved and the end result would be a more equitable
solution for both giving us a chance to build a better Iraq for the Iraqis.276

In immediate response to the publication of this letter, the newspaper
received twenty-one letters to the editor, all of which it published.

Two readers, Aly W. Elleithee and Wali Yudeen S. Abdul Rahim, filed a
complaint against both the newspaper and the author of the letter, alleging
assault and intentional infliction of emotional distress. The plaintiffs also
sought to certify the case as a class action on behalf of “all Islamic-
Americans who live in the area covered by the circulation of the Tucson
Citizen, including the reach of the Internet website published by the Tucson
Citizen.”277

The trial court dismissed the assault claim but held that “reasonable
minds could differ in determining whether the publication of the letter
rose to the level of extreme and outrageous conduct” needed to establish
the elements of a claim for intentional infliction of emotional distress. It
also rejected the newspaper’s First Amendment argument.278

After the Arizona Court of Appeals declined to accept jurisdiction, the
newspaper sought review in the Arizona Supreme Court.279 On July 1,
2005, the court unanimously reversed and dismissed the case. The court
assumed arguendo that the plaintiffs’ complaint stated a claim for inten-
tional infliction of emotional distress and turned to an analysis of the First
Amendment issues. Noting that the letter to the editor “involve[d] a matter
of undeniable public concern—the war in Iraq,” the court framed the issue
as whether the letter to the editor fell within one of three limited classes
of speech, which are not afforded First Amendment protection.280

First, the court held that the letter to the editor fell “far short of unpro-
tected incitement” because the letter did not advocate imminent lawless
action and was not likely to produce imminent lawless action.281 Next, the

276. Id. at 109.
277. Id.
278. Id.
279. Id.
280. Id. at 111–12.
281. The court noted that even though the suit was filed more than a month after publi-

cation of the letter, the plaintiffs did not allege that any acts of violence had resulted from
the letter or that such violence was imminent. Id. at 112.



627Recent Developments in Media, Privacy, and Defamation Law

court rejected the argument that the “fighting words”282 doctrine should
apply to remove the speech from First Amendment protection because the
statements were made in a letter to the editor, not in a face-to-face con-
frontation with the target of the remarks. Further, the court observed,
“while the letter expresses controversial ideas, it contains no personally
abusive words or epithets.”283 Finally, the court determined that the letter
did not constitute a “true threat” of violence. The letter “arose in the
context of a discussion about a central political issue of the day,” a context
in which “statements are far less likely to be true threats than statements
directed purely at other individuals.”284 Moreover, the letters-to-the-editor
section of a newspaper is “hardly a traditional medium for making threats,”285

and the letter was vague in identifying the ultimate targets of the violence
being advocated.286

In Vives v. City of New York,287 the Second Circuit reversed a lower court
decision invalidating a New York statute prohibiting communications made
with the intent to annoy or alarm another person.288 In Vives, the plaintiff
claimed that his First Amendment rights were violated when he was ar-
rested for aggravated harassment based on his mailing of nonthreatening
religious and political materials to a candidate for New York lieutenant
governor and other “people of the Jewish faith.”289 Among the defendants
were the two police officers who had arrested him. The arresting officers
moved for summary judgment based on qualified immunity. The district
court that found the statute was unconstitutional and denied the arresting
officers’ motion for summary judgment, holding that the officers would be
required to “prove at trial that their actions were reasonable under the
circumstances.”290

On appeal, the Second Circuit determined that the arresting officers
did not have fair notice of the statute’s purported unconstitutionality and
therefore held that the defendants were entitled to summary judgment
on the basis of qualified immunity. Because it decided the case on this
basis, the court “save[d] . . . for another day” the question of the statute’s
constitutionality.291

282. “Fighting Words,” said the court, are “those personally abusive epithets which, when
addressed to the ordinary citizen, are, as a matter of common knowledge, inherently likely to
provoke violent reaction.” Id. at 113 (citing Cohen v. California, 403 U.S. 15 (1971)).

283. Id.
284. Id. at 115.
285. Id.
286. Id.
287. 405 F.3d 115 (2d Cir. 2004).
288. N.Y. Penal Law § 240.30(1) (2005) provides, in relevant part, that a person is guilty

of aggravated harassment in the second degree if “with intent to harass, annoy, threaten or
alarm another person, he or she . . . communicates with a person . . . in a manner likely to
cause annoyance or alarm.”

289. Vives, 405 F.3d at 116.
290. Vives v. City of New York, 305 F. Supp. 2d 289 (S.D.N.Y. 2003).
291. Vives, 405 F.3d at 118.




